Online Platform::

2020-2023

Aankomende projecten

HUYGENS’ TIJDMACHINE

Gedurende het jaar waarin de moord op de Gebroeders De Witt wordt herdacht, zal een 5D-platform worden ingericht waarin de woonomgeving, het leven en het werk van Christiaan Huygens en Baruch De Spinoza centraal staan. Er worden in 2022 en 2023 gefaseerd zeven 5D-plekken in Den Haag, Voorburg en Scheveningen gelanceerd.

ZOETERMEER5D

In het kader van 60 jaar groeistad wordt een 5D-platform ingericht waarbij op negen verschillende plekken in heden én verleden kan worden rondgekeken. In diverse tijdvakken van het jaar 1000 tot de jaren 80 van de 20e eeuw. Hierbij ontmoet de gebruiker zowel historische personages als hedendaagse bewoners en bezoekers. Achter Zoetermeer blijkt een sterk gelaagd verleden schuil te gaan, met als overkoepelend thema ‘maakbaarheid’: van inpolderingen tot moderne stedenbouw.

GOUDA5D

In het kader van 750 jaar Goudse stadrechten worden drie plekken in de oude binnenstad in 5D gereconstrueerd. Op één van deze plekken kan in vier periodes én het heden worden rondgekeken en informatie worden opgevraagd.

DELFLAND5D

Het verhaal van Holland als plek waar al eeuwen stromen van goederen, mensen en ideeën samenkomen, heeft zeker betrekking op Delfland.
Omringt door grootstedelijk gebied is in deze regio nog altijd het oorspronkelijke landschap van vaarten, polders, stadjes en havens te herkennen. Niet voor niets is het uitgeroepen tot Bijzonder Provinciaals Landschap. De dynamiek die dit landschap in de loop der eeuwen vormde – de uitwisseling tussen de Maashavens en het achterland via de (trek)vaarten – wordt onder de aandacht gebracht. In een bijzondere samenwerking wordt binnen deelnemende gemeenten (Delft, Maassluis, Midden-Delfland, Schiedam en Vlaardingen) door erfgoed-, cultuur- en educatiepartijen besloten welke plekken relevant zijn en worden gereconstrueerd: van het Middeleeuwse dorpje Kethel (nu Schiedam) tot de oude havens van Maassluis en Vlaardingen tot kasteel Keenenburg bij Schipluiden. Deze vinden allemaal een plek binnen het platform Canals5D.