Nieuws

Stichting Verborgen Stad zet zich in voor digitaal erfgoed. Door middel van uitgebreid historisch onderzoek maakt zij digitale reconstructies van het verleden geschikt voor een zeer divers publiek. Zie voor meer informatie over onze projecten de pagina's Synode 5D en Projecten 5D.​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​
DORDTSE BAGGER
11 juli 2019 - Met Dordtse Bagger, het nieuwe project van Stichting Verborgen Stad, wordt er flink gebaggerd in de geschiedenis van de Dordtse haven. In navolging van het digitale platform Synode 5D wordt met Dordtse Bagger de Wolwevershaven digitaal gereconstrueerd in verschillende tijdlagen. Ontdek het ontstaan van deze haven die in de 17e eeuw is uitgebaggerd. Met 'sterke' scheepsverhalen en realistische VR beelden ervaar je straks hoe Dordrecht en water onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Dordtse Bagger zal in 2020 worden gerealiseerd.
Foto onder: Theo Pronk en Bram Vreugdenhil ontvangen voor de ontwikkeling van Dordtse  Bagger een cheque van maar liefst 10.000 euro namens Port of Rotterdam uit handen van Maarten Burggraaf, wethouder Economie, Financiën en Evenementen van Dordrecht.

SYNODE 5D BLIJVEND
29 mei 2019 - Het digitale platform Synode 5D is het eerste project van Stichting Verborgen Stad om de stedelijke ruimte uit het verleden te reconstrueren voor een breed publiek. Synode 5D vond plaats in het kader van Ode aan de Synode, het jubileum van 400 jaar Dordtse Synode, van 10 november 2018 t/m 29 mei 2019.
Dankzij Dordrecht Marketing is het digitale platform Synode 5D blijvend. Word tijdreiziger en bezoek de website via ww.synode5D.nl of download de app Synode 5D in Google Play of App Store.
VIDEO MAARTEN VAN ROSSEM
17 januari 2019 - Klik hieronder op de pijl voor het interview met ambassadeur Maarten van Rossem over Synode 5D.

INSTAGRAM SYNODE 5D
17 januari 2019 - Op Instagram van Stichting Verborgen Stad vind je prachtige beelden van het Dordrecht van 400 jaar geleden. Wil je meer zien en lezen? Ga dan naar het digitale platform www.synode5D.nl of download de gratis app. Ook in het Engels en mét een kinderversie voor groep 6 t/m 8.
OFFICIËLE LANCERING SYNODE 5D
17 januari 2019 - Na de uitgebreide testfase was donderdag 17 januari de officiële lancering van Synode 5D. Een prachtproject waarin je rond kan wandelen in het Dordrecht van 400 jaar geleden en van alles te weten komt over die tijd. Ook in het Engels én met een kinderversie. Download de app Synode 5D of breng een bezoek aan www.synode5d.nl
CROWDFUNDING
10 november 2018 - Ben je gek op historie en Dordrecht, doe dan nu mee!  Met jouw bijdrage wordt het mogelijk om in 2020 als Dordrecht 800 jaar bestaat, nog veel meer plekken in het oude Dordrecht te bezoeken. Doneren is al mogelijk vanaf 18 euro. Je krijgt daarvoor in 2019 een begeleide wandeling langs de route van Synode 5D door historicus en initiatiefnemer Theo Pronk! De crowdfunding is inmiddels afgesloten.
Koning Willem Alexander
10 november 2018 - Koning Willem Alexander kijkt vol interesse naar de app Synode 5D tijdens de opening van Ode aan de Synode op 10 november 2018 in Dordrecht (links initiatiefnemer Theo Pronk).
Maarten van Rossem
10 november 2018 - Ambassadeur van Synode 5D is Maarten van Rossem, 's lands bekendste historicus en liefhebber van Dordrecht.

"Door de stad wandelen zoals deze er uitzag in 1618/1619 is een unieke ervaring"
Bekijk HIER de video met commentaar van Maarten van Rossem op Synode 5D.